Andere kant van Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Bobby en Jeanine - WaarBenJij.nu Andere kant van Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Bobby en Jeanine - WaarBenJij.nu

Andere kant van Gambia

Door: J&B

Blijf op de hoogte en volg Bobby en Jeanine

10 Februari 2013 | Gambia, Kololi

Hoi allemaal! Bedankt voor alle leuke reacties! Leuk dat jullie onze verhalen lezen. En we blijven jullie op de hoogte houden.

Donderdag 7-2
Donderdagochtend werden we om 8 uur opgehaald voor de oriëntatietoer. We gingen op weg naar Serrekunda, de grootste stad van Gambia. Daar gingen we eerst naar een hele grote baobab boom. Bij een Baobab boom vinden ceremonies plaats en de schors en bladeren worden gebruikt voor natuurlijke geneesmiddelen. Vervolgens reden we naar de markt van Serrekunda. Hier waren de locals wat minder vriendelijk. Ze vonden vooral dat we in de weg liepen op de markt. We waren natuurlijk een kleine stoet van twobabs (blanken) maar dat zien ze wel vaker neem ik aan. Het was een grote, kleurrijke chaos. Van alles was te koop. We konden niet te veel foto's maken want gambianen geloven dat als je een foto van ze maakt, hun ziel verdwijnt. Daarna gingen we naar een batik factory. Ze lieten zien hoe ze de verf voor de doeken maakten. En hoe ze tekenden op de doeken, wij mochten ook even een paar vakjes inkleuren. Toen stapten we weer de bus in, op weg naar het national museum in Banjul, de hoofdstad. Onderweg kwamen we veel groene Toyota Hiace bussen tegen. Ze zagen er iets anders uit dan de bus van m'n vader. Ook zaten er ongeveer 3 keer zo veel mensen in. Maar ze worden goed gebruikt! Het national museum was divers en liet de geschiedenis zien. Bobby stond binnen 2 tellen buiten. Ik was de laatste die weg ging. De volgende stop was de Albert market. De mensen waren daar een stuk vriendelijker maar dat kwam ook doordat het toeristisch was. We hebben een stukje baobab boom geproefd. Op zich wel lekker. Vervolgens gingen we naar de krokodillenpoel. De bus stopte in een woonwijk, compound. We werden opgewacht door allemaal kindjes. Een echtpaar deelden lolly's uit. En alle kindjes riepen minty minty en wilden er 1. We moesten wel nog de papiertjes er af halen. Daarna liepen we naar de krokodillenpoel maar dat was wel apart. Er waren veel hele kleine kindjes buiten op de grond aan het hangen/spelen. En ik moest wel even slikken. De gids zei dag 75% van alle kinderen naar school gaat en we hebben ook veel kinderen in schooluniformen gezien die naar school liepen maar we hebben ook veel kinderen gezien die niet naar school gingen. Dus we weten niet of dat percentage klopt. De krokodillenpoel was maar een korte stop. Er waren veel krokodillen die gewoon langs je heen liepen. Ze werden pas actief als er eten in de buurt was. Ook konden we er eentje aanraken. Bobby zag veel vogels en had daar meer aandacht voor. Ten slootte gingen we lunchen op het strand bij Cape Point. Daar was ook een poel met krokodillen, alleen dan in het wild. Het was een lange ochtend. Smiddags hebben we gechild op het strand en hebben we gezwommen in de zee. We hebben naar mensen gekeken. Er zijn hier veel oudere blanke vrouwen met een Gambiaanse jongen/man. We blijven ons verwonderen hoe dat nou in de praktijk werkt. De jongens zitten er vaak verveeld bij. We willen het nog vragen aan Ceebaba. Die is trouwens geen hustler/bumpster maar een taxi chauffeur. We hebben weer wat mensen leren kennen op het strand. Savonds hebben we bij het hotel heerlijk gegeten. En ik ben snachts weer lekker gestoken.

Vrijdagochtend hadden we een vogeltoer in Kotu met Fatou. Een van de weinige, vrouwelijke bird guides. Ceebaba bracht ons met de taxi, om 07.30. Bobby valt al erg op met zijn grote camera. Veel mensen herkennen ons al, ook al zijn we hier pas 4 dagen. We gingen naar de rijstvelden. Ze kent alle vogels uit haar hoofd. En ze weet alle goede plekken. We hebben veel nieuwe vogels gezien. Smiddags liepen we vanuit Kotu bridge naar het strand. Uiteindelijk kwamen we bij een restaurant met zonbedjes terecht. Daar werden we natuurlijk weer aangesproken door Lamin aka Flex. Hij is ook een tourguide. En hij heeft ons een kleine rondleiding gegeven achter het restaurant. Er is zo veel natuur daar, het is zo groot. We hebben verse palm juice gedronken. Een vriend van Lamin haalde dit klimmend vanuit de top van de boom naar beneden. Ze maken een gaatje in de top van de boom en hangen daar een fles aan. Na een dag laten staan wordt het palm wine.

We waren zo moe aan het einde van de dag dat we een blik knakworst hadden gekocht in de supermarkt om het thuis klaar te maken. Maar daar kwamen we erachter dat we geen blikopener hadden. Dus beschaamd naar het restaurant gegaan om te vragen of ze hem open wilde maken..... Toen vroeg naar bed, de volgende dag weer om half 6 vertrekken.

Zaterdag 09-02 hadden we een trip naar Senegal geboekt. We werden om 05.25 opgehaald.
Op de ticket die we hadden gekregen stonden een paar tips waar we aan moesten denken!! Jeanine ging even buiten het huisje staan om 2 tellen later terug naar binnen te komen en te zeggen dat het niet koud was en ze haar vest niet wilde meenemen. Nadat we alle andere mensen hadden opgehaald reden we naar Banjul om daar met de Ferry een gedeelte van de zee over te steken. Zodra we op de Ferry stonden kreeg ze het toch wel erg koud en daar ging mijn vest, ik mocht de hele weg kou lijden. Gelukkig zou het maar 25 minuten duren, helaas het duurde uiteindelijk bijna 2 uur! Het was ijskoud door de wind. Uiteindelijk in Barra aangekomen, zijn we overgestapt in een omgebouwde leger truck (4wd) die ons naar de grens van Senagal reed. Daar kregen we een stempel in onze paspoorten. En konden we door naar onze eindbestemming in Senegal, Fathala national park. Op weg naar het park viel het ons wel op dat het er hier veel armoediger uitzag dan bij ons in Kololi/Banjul. Alle kinderen langs de weg waar we langsreden riepen twobab en zwaaiden naar ons. Bij het park aangekomen werd ons verteld dat er 10 soorten groot wild leefden. Eerst zagen we 4 verschillende soorten antilopen, één daarvan is het grootste soort dat er bestaat. 2 soorten zwijnen, zebra's, giraffes, buffels en een neushoorn van heel dichtbij. We hadden geluk, want de zebra's en buffels waren al een tijd niet gezien. Na de lunch zijn we terug naar Gambia gereden om daar een dorpje te bezoeken. Daar aangekomen stonden de kinderen al te wachten. Jeanine raakte aan de praat met een jongen, hij vertelde dat er een ceremonie bezig was voor een besnijdenis. Toen we de bus uitstapten, liepen we met 4 kindjes aan elke hand naar een plek in de schaduw. Daar werden stoelen voor ons neergezet en toen begonnen ze muziek te maken en alle kindjes begonnen te dansen. Er kwamen steeds meiden en kindjes naar ons toe om te vragen om met hen te dansen, niemand wilde, totdat ze bij Jeanine kwamen.
Zij was de enige die wel wou, dus ze werd telkens door een ander kindje meegenomen om te dansen! Ze waren mega schattig ( zegt Jeanine). Na deze leuke stop zijn we terug gereden naar de ferry. Gelukkig was het deze keer een stuk warmer!
Savonds hebben we gegeten bij Eddie's, een Nederlands/Gambiaans restaurant. Het was heerlijk. En het beste was dat we de volgende dag konden uitslapen.
Het was een leuke dag maar ook apart. Wij kwamen bij het dorpje aan met fanta in ons hand en een zonnebril op ons hoofd en zij hebben daar soms niet eens schoenen of slippers aan. Ook zaten wij hoger in de bus dus ze keken omhoog, en dat vonden wij niet zo prettig. We zijn niet beter dan hen. Het is een heel ander land met mooie kanten en minder mooie kanten.

Vandaag, zondag 10-2 hebben we lekker bij het zwembad gelegen en zijn we even naar Senegambia, een ander hotel, gelopen. Daar zitten aapjes en vogels. Nu zitten we weer in poco loco voor het internet. We hebben gehoord dat er ook internet bij het hotel zit, gratis, maar dat werkt nu even niet. We missen jullie wel hoor! Haha al na een week. Dat wordt wat met backpacken.

Morgen gaan we een early bird tour doen. Varen in de mangroves en een wandeling maken.

Tot de volgende keer!

• 10 Februari 2013 - 20:48

Thamara:

Joehoeee verder geen spannende verhalen? Liefsx

• 10 Februari 2013 - 21:29

Bobby En Jeanine:

Er gaat iets mis hij stuurt alleen maar 1 regel en de rest niet

• 10 Februari 2013 - 21:39

Bobby En Jeanine :

We hebben een paar a4tjes met tekst maar hij stuurt het niet. Hij breekt het telkens ergens af. In het vorige verslag ook zien we nu. Ik eindig natuurlijk niet midden in een zin over muggen. We zijn het zat. We zitten al een uur te kloten. Dus helaas houdt het op. Tot in NL! We maken voor de volgende x wel een e-mailijst aan met alle adressen!

• 10 Februari 2013 - 21:45

Bobby En Jeanine :

Ja gelukt. Kwam door de smileys dus die zitten er niet in. Wij gaan slapen. Mazzel :D

• 10 Februari 2013 - 22:07

Nijmegen:

Mooie foto's , jammer dat jullie stoppen met schrijven, is toch heel leuk om te lezen hoe het gaat en wat jullie mee maken. Nog heel veel plezier xxx fijn om te weten dat jullie ons missen. Hihihi

• 10 Februari 2013 - 22:33

Henk:

Jeanine, Bobby, leuk om jullie verslag te lezen. Afrika kan prachtig zijn, maar heeft zeker ook minder fraaie kanten. Blijf goed opletten, zou ik willen zeggen. En nog heel veel plezier !

• 10 Februari 2013 - 22:42

Sandra.:

Wat een belevenis, een hele ervaring.
    Hadden jullie niets voor de kinderen?
    Of paste dat niet meer in de koffers. (hihi)
    Morgen dus weer een drukke dag, op vogel jacht.
    Laat de batterij maar goed op, en neem een vest mee.
    De foto's zijn ook mooi.
    Fijne dag morgen.
    En wij missen jullie ook hoor,( geen wachttijd bij het toilet, douche, geen volle wasmanden, haha)
    Nee hoor, we missen jullie ook.
    Veel plezier.
    Kus.

• 10 Februari 2013 - 23:44

Patty:

Hey Jeanine en Bobby!! Wat klinkt het allemaal leuk en spannend wat jullie doen, mooie foto's ook! Vet eng met die krokodillen, knap dat jullie zo dichtbij durfden te komen. Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen. Veel plezier en doe voorzichtig! X

• 11 Februari 2013 - 01:55

Jacky:

Te gek hoor jullie verslag het lijkt me echt een te gek land om te gaan maar ja dan val ik misschien ook onder die catogorie van ouwe vrouwen met jonge mannen die jullie bestudeerd hebben hahah........ en ja kan begrijpen dat je een dubbelgevoel hebben over veel dingen wat je ziet ......echt gaaf dat je zo die krokedil kan aaien brrr dat was vroeger me grootste nachtmerrie ..oma heeft er ook 1 en toen ik klein was had ze hem met de grote schoonmaak ff op de grond gelegd ..ik zag dat ding liggen en liep achteruit van angst en ja hoor tuurlijk oma haar emmer met water die stond daar dus daar viel ik in met me kont......dat zal nu niet meer gebeuren ze maken die emmers kleiner tegenwoordig :))....geniet van jullie vakantie en ik hoop dat jullie nog echt wat gaan schrijven ik vind het te gek om te lezen...liefs en dikke kus...

• 11 Februari 2013 - 09:47

Anita:

Zo, wat hebben jullie al veel beleefd zeg. Ik kan me voorstellen dat je dan even heel blij bent met een keer uitslapen. Wat een indrukken doen jullie zo op met elkaar en wat een compleet andere wereld dan hier in Nederland he. Veel plezier nog samen. Lekker uitrusten op de momenten dat het kan, en Jeanine, gewoon een vest meenemen he als ze dat adviseren :)
    x anita

• 11 Februari 2013 - 13:21

Alyssa:

He Bobby & Jeanine,

Wij missen jullie wel hoor! Maar het klinkt allemaal alsof jullie echt mooie en indrukwekkende dingen meemaken. Ik ben blij dat alles zo goed gaat en goed dat jullie zo veel kunnen zien. Hoop dat jullie nog wel een keertje willen schrijven, ben heel benieuwd!
    Heel veel plezier nog & geniet er lekker van!

X

• 11 Februari 2013 - 14:40

Robbert:

Wow sicke natuur daar! haha wij zitten hier in de sneeuw (alweer:P) geniet er nog ff van want de tijd gaat snel!

Heel apart van die bus, ik snap de opzet wel maar ik vind het niet goed.

Nouja ik ga weer verder en jullie ook, tot volgende week!

• 11 Februari 2013 - 17:15

Ik denk adopteren

• 11 Februari 2013 - 18:29

Maaike T:

Hoi allebei!

Wat een geweldige avonturen beleven jullie zeg! Echt heel leuk om te lezen en de foto's te zien. Krijg er zelf ook weer reiskriebels van, haha!;)

Geniet ervan!

xx Maaike

• 11 Februari 2013 - 21:24

Annelies En Antoon:

Hi lieve schatten!!!

Wat geweldig om jullie foto's te zien en jullie verhalen te lezen, het is net of we het zelf beleven!! Super hoor dat jullie deze kans grijpen en samen dit avontuur beleven. Kreeg vandaag de tip van je vader om jullie site te bezoeken. Ook van Roos Sophie en Jasmijn een dikke knuffel! Ps je nichtje vandaag alweer 18 Bobby...... Kleine meisjes worden groot :-) geniet van iedere dag, maar niet al te stoer hè, moet die krokodillen en zo... Xxx

• 12 Februari 2013 - 00:20

Pap:

Hoi, dochter en Bobby,

Spraakzame pap heeft weer internet en een reactie lijkt nu ook te gaan lukken.
    Je kan het nauwelijks een vakantie noemen, zo druk zijn jullie bezig, maar dat zal de leeftijd wel zijn.
    Hartstikke leuk om jullie te volgen en veel plezier met z"n tweeen. xx pap.

• 14 Februari 2013 - 12:04

Wilma En Rinus Muiden:

leuk jullie te hebben ontmoet in Gambia. Geniet er lekker van.

Rinus en wilma.