Gambia the smiling coast - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Bobby en Jeanine - WaarBenJij.nu Gambia the smiling coast - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Bobby en Jeanine - WaarBenJij.nu

Gambia the smiling coast

Door: J&B

Blijf op de hoogte en volg Bobby en Jeanine

06 Februari 2013 | Gambia, Kololi

Na een lange reis kwamen we om half 4 aan op het vliegveld van Banjul. Bij het vliegveld was de rode loper al uitgelegd. Niet voor ons maar voor de president van Gambia. Hij ging naar een congres over de islam. De fanfare stond klaar en het leger zat onder een vliegveld te wachten. Het was gelijk een mooie eerste indruk. Daarna de koffers pakken en naar de bus. Zodra we de koffers wilden pakken kwam de eerste gambiaan naar ons toe om ons te helpen. Maar dit konden we zelf doen. Vervolgens bij het inladen van de koffers in de bus werd de eerste fooi verwacht. Bobby gaf 2 euro maar ik was ook geacht wat te geven. Mmm nog 1 euro in m'n portemonnee. Dus die dan maar. Dit was volgens de man niet genoeg maar ik vond van wel :-). Toen op weg naar het hotel. Wow wat een land. Iedereen leeft op straat. Overal zijn kraampjes, mensen die op toeristen staan te wachten. En iedereen is donker. Dat is natuurlijk compleet logisch in Gambia maar het is wel even wennen dat beeld. Maar we hadden allebei het gevoel van wow wat een vet land. Het is gewoon zo anders dan we kennen en nu zien we een keer wat anders. Super leuk!
Toen kwamen we bij het appartement, bij Djeliba. We hebben een erg mooi appartement! Groot en alles is er. Djeliba is heel kleurrijk. Vervolgens wisselden we geld, dalasi. 100 dalasi is ongeveer €2,17. Bobby ging ondertussen even naar buiten en over de drempel van het complex werd hij gelijk aangesproken door Ceebaba. Een gambiaan die toeristen rondleidt. Hustlers en bumpsters of iets dergelijks. Maar hij was erg aardig en hij heeft ons een eerste rondleiding van Kololi gegeven. Oa door de rijstvelden waar vrouwen hard werken voor eigen eten.
S'avonds lagen we al vroeg op bed, we waren kapot. Ik(Jeanine) ben een paar keer gestoken door een mug. Ik heb schijnbaar lekkerder bloed dan Bobby en dat vind ie helemaal niet erg.

Vandaag hadden we het welkomstgesprek met de hostess. En konden we een aantal excursies boeken. Ook kregen we tips hoe we met de hustlers en bumpsters om moesten gaan. Daarna hadden we helemaal geen zin om te relaxen en zwemmen, we wilden er op uit. We zijn via het strand naar Kotu gelopen. Daar was een rivier waar heel veel vogels zitten. Onderweg zijn we door veel mensen aangesproken. Iedereen is erg aardig en je moet gewoon mee doen. Sommigen willen uiteraard dat je een sapje koopt of dat je eet in een bepaald restaurant. Sommigen willen je rondleiden maar er is ook een man naar ons toegekomen die even ze vissen wilde laten zien omdat hij daar trots op was. Het is erg gezellig en iedereen blijft vriendelijk ook al koop je op dat moment niks. Als je bij een restaurant zit stelt de ober zich ook voor en vraagt hoe het gaat enz. Het is zoals mijn nicht Lisanne al zei, echt even een knop omzetten zodra je het land binnen komt maar je moet er voor open staan en dan zie je hoe geweldig dit land is.
Daarna zijn we weer naar het appartement gelopen (uur lopen) en hebben we fruit gehaald bij 1 van de vele fruitlady's. Die hebben we keukentje bij 1 hele grote soort balie buiten. En ze hebben een nummer. Ze delen visitekaartjes uit en zodra je 1 keer bij 1 bent geweest dan is dat je nummer en als je dat tegen anderen vrouwen zegt, dan laten ze je met rust. Wij hebben nummer 12. Ik heb aan een mevrouw van nummer 10 ook beloofd dat we kwamen maar dat werkt zo niet. Haha.
Het is super lekker weer. 36 graden overdag en savonds koelt het lekker af tot 25 graden ongeveer. Met een lekker briesje is dat prima te doen.
Morgen gaan we een oriëntatie tour doen. Naar steden serrekunda en Banjul. Naar de markt en naar een krokodillenpoel. Daarnaast nog wat maar dat weet ik niet meer. We hebben ook een toer naar het binnenland geboekt, 2 vogeltrips en naar een natuurpark in Senegal. Gemiddelde tijd om op te staan:5:25!
We zitten nu in poco loco, wat te drinken. Met gratis wifi.
We gaan er zo vandoor want ik word lek gestoken. Zometeen weer een malariapil nemen.

Tot de volgende keer!!
Xxxxxxxx

• 06 Februari 2013 - 21:19

Nathalie:

Hallo lieverd,

Wat fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen
    En dat jullie het nu al zonaar jullie zin hebben.
    Echt heel leuk om jullie reisverslag te lezen je vertel echt heel leuk
    Net of we er een beetje bij zijn hihi,
    Over de hea thee woord waarschijnlijk 24feb sab heeft deze dag vrij genomen,
    Dacht laat je dat ook meteen even weten.
    Maar ga lekker genieten dat komt denk wel goed
    Hele dikkkeeee knuffel!
    Nathalie

• 06 Februari 2013 - 22:01

Thamara:

Hee lieve dinn en lieve bobby! Wat fijn om wat van jullie te horen. Ik ben blij dat jullie een goede vlucht hebben gehad. Leuk om je verhaal te lezen en wat een leuke foto's! Doe maar voorzichtig met je geld en maak veel plezier! Ik wacht op je volgende verslag. Heel veel plezier! Liefs xxx

• 06 Februari 2013 - 22:11

Robbert:

hey chika's alles goed daar? ik zie al een mooie foto van een vogel haha. Zijn de mensen er een beetje vriendelijk?

Thuis is de hel losgebarst! rellen oorlog brand en vuur! haha nee hoor alles gaat goed maar we missen je nu al ;) Veel plezier nog en geniet er van jullie hebben het dik verdiend!

Ciao Bella e Bello

• 06 Februari 2013 - 22:55

Jacky:

Hai hai te gek om jullie verhaal en belevenissen te volgen ....blij dat Gambia leuk is en totaal anders ....geniet ..rust lekker uit..geniet van de stranden en de kleurige mensen....Ik blijf jullie hier in je nek hijgen :))) veel plezier lieverds en Jeanine voorzichtig met die muggen he ..xxxxx

• 06 Februari 2013 - 23:12

Patty:

Hey wat goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen. De foto's zien der leuk uit, ben benieuwd naar de rest. Het is erg leuk om te lezen wat jullie meemaken, wel goed bijhouden he;) heel veel pplezier en doe voorzichtig! En vooral geniet ervan!!! Liefs stephan en patty

• 07 Februari 2013 - 09:27

Anita:

Hé Bobby en Jeanine,Fijn om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen. En Jeanine; wat kun jij leuk schrijven, zeg! Je hebt gewoon talent! Leuk om zo met jullie mee te leven. Alsof wij ook een beetje op vakantie zijn. Geniet er van met zijn tweeën (én van die heerlijke vruchtensalade). liefs, Anita

• 07 Februari 2013 - 12:16

Sandra.:

Dat is een goed begin van jullie reis.
    Leuke foto's, en super leuk geschreven

• 07 Februari 2013 - 12:32

Sandra:

Die ijsvogel had wel een saaie kleur zeg. Zijn er geen pauwen daar