Halong Bay en Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Bobby en Jeanine - WaarBenJij.nu Halong Bay en Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Bobby en Jeanine - WaarBenJij.nu

Halong Bay en Sapa

Door: B&J

Blijf op de hoogte en volg Bobby en Jeanine

17 Maart 2013 | Vietnam, Sa Pá

Hoi allemaal, het duurde even maar hier is weer een nieuw verhaal.

Maandag, 17:30 uur
Ik zit nu op een bed in een boot. Ons uitzicht is prachtig, enorme groene rotsen en bergen in het groenblauwe water. De boot vaart tussen de rotsen en bergen van Halong Bay. We zijn op excursie. Vandaag zijn we opgehaald met een bus en verder gegaan met onze boot waar we ook slapen. Deze plek staat op de werelderfgoedlijst van Unesco met de 7 natuur wereldwonderen. We hebben een enorme grot bezocht, daarna hebben we gekayaked en vervolgens zijn we afgezet bij zo'n enorme rots, om die te beklimmen en om even te zwemmen. Het water was erg koud maar Bobby sprong er toch even in na die klim. We zijn met een groep van 16 leuke mensen. 2 Britse koppels, 1 Nederlandse jongen, een stel uit Zuid Afrika, 2 vrouwen uit Denemarken, een stel uit Frankrijk en 3 jongens uit Zuid Amerika. Na de nacht op de boot zijn we samen met het stel uit Zuid Afrika af gezet op Cat Ba Island. De rest van de groep had een toer van 1 nacht geboekt, en ging terug. Op Cat Ba gingen we met een andere groep eerst naar Cat Ba National Park, om daar te hiken. Een berg op met een prachtig uitzicht. Maar de weg er naar toe was zwaar. Heel stijl en steeds over rotsen klimmen. Het uitzicht was het dan ook meer dan waard. Op weg naar beneden ging het miezeren. En bij de laatste trede ging Jeanine dan ook onderuit. Niets aan de hand, beetje last van haar pols maar dat zou wel over gaan.
Bij het hotel aangekomen kregen we een kamer op de 10e verdieping, met een uitzicht over een baai. We zijn naar buiten gegaan om het eiland een beetje te verkennen en gelijk kwamen er mannetjes op scooters naar ons toe. Of we een scooter wilden huren. Nee bedankt. En dat om de zoveel meter. Uiteindelijk toch maar gevraagd hoeveel het kost, $4 voor de hele middag. Dat viel wel mee en we hebben het toch maar gedaan. Langs de haven gereden waar de vissersbootjes binnen kwamen met verse vis. Naar wat strandjes gereden, helaas was de zon niet erg behulpzaam. En toen wisten we niet meer waar we heen konden. En waren pas een uur verder. Er was helemaal niks te doen op het eiland. Alles was dicht, weinig mensen. Dan maar weer naar het hotel en de scooter terug gebracht. Het hotel leek ook wel een spook hotel. Wij en nog een groepje van 4 backpackers in een hotel van 11 verdiepingen.

Donderdagavond zijn we met de nachttrein vertrokken naar Sa Pa. Een plaats in de bergen in het noorden van Vietnam. We gaan hier een paar trekkingen doen. De trein was wel te doen, weinig ruimte maar we hebben redelijk geslapen. Daarna zijn we in de bus naar Sa Pa gebracht en hebben we ontbeten en gedoucht in het hotel. Vervolgens begon de eerste trekking, de gids was een meisje uit een naburig dorpje. Ze hebben hier allemaal hele mooie kleding aan. Allemaal dingen over elkaar heen, het ziet er leuk uit. En al die gidsen en inwoners zijn zo klein! Het is ook moeilijk om de leeftijd in te schatten. Zij was 19 en ze was al 2 jaar getrouwd met een jongen die 1 jaar jonger is. Ze hebben samen een baby. Hij heeft geen baan, zij werkt 6 dagen in de week. Als zij werkt, komt hij naar een homestay toe met de baby en slapen ze samen daar. In een homestay slapen verschillende toeristen en inwoners bij elkaar op de kamer. We zijn door de bergen naar een waterval gelopen. Heen was het bergje af, terug was het een hele grote berg op. 'S middags hebben we een scooter gehuurd en zijn we zelf verder gereden naar 2 andere watervallen. De tweede was supermooi!
Zaterdag hebben we een trekking van 12 km gedaan, maar het was vooral naar beneden lopen en niet veel naar boven dus dat scheelde. De gids liet haar ouderlijk huis zien en hoe zij bepaalde dingen maakten van de natuur. Deze wandeling was erg mooi. Er waren veel mooie uitzichten. We zitten helaas niet in het goede seizoen voor de rijstvelden, die worden hier pas in juli gezaaid of geoogst. Dus alle velden waren leeg. Na de hike hebben we nog even in het dorpje zelf gelopen. In alle dorpjes wonen verschillende stammen met hun eigen klederdracht. Dat ziet er heel leuk uit. Ze zitten op een pleintje en verkopen hun eigen handgemaakte naaiwerk. 'S Avonds hebben we weer de nachttrein gepakt. Dit keer zaten we met een Nederlands echtpaar dat al 30 jaar in Nieuw Zeeland woonde. We zitten nu in het hotel een beetje te wachten, nog 6 uur ongeveer. Dan worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. We vliegen naar Hue. Daar blijven we twee dagen en dan gaan we naar Hoi An, eindelijk naar het strand!

Ciao!

• 17 Maart 2013 - 07:13

Sandra:

Goede morgen, voor jullie goede middag.
    Wat een schitterende omgeving.
    Die grot, wat een kleur.
    Jullie beleven echt van alles.
    Hoe is het met je pols, Jean?
    Hoop dat je er geen last meer van hebt.
    Wat een kleuren dragen ze, van de kleding bedoel ik.
    Jullie steken inderdaad met kop en schouder boven ze uit.
    Wat lag er op die schaal, was dat een gebraden rat??
    Jammer dat het zo miste, maar ook dat had weer zijn charme, haha.
    Nou , ik laat het hier even bij, ga maar weer eens naar het werk.
    Als Jacky vroeg aan d'r koffie met beschuit zit heeft ze weer wat te lezen.
    (en te schrijven).
    Veel plezier, en blijf rechtop staan Jean.
    Dikke kus.

• 17 Maart 2013 - 09:34

Henk Tuijn:

Jullie beschrijvingen zijn leuk, met veel aandacht voor de kleuren. ik neem aan dat jullie hier uiteindelijk een (goed gevuld) fotoboek van samenstellen ? ben heel benieuwd naar de beelden naast het verhaal.

• 17 Maart 2013 - 16:43

Anita En Nathan:

Wat een prachtige foto's, wat is het daar mooi joh. Ik zit hier met Nathan alle foto's van de reisverslagen te bekijken en hij is diep onder de indruk. Ik denk dat hij al plannen maakt om ook ooit eens zo'n reis te maken (en bedankt he :)).

veel liefs, en Jeanine een dikke knuffel!
    Anita

• 18 Maart 2013 - 16:31

Patty:

Heeey jeanine en bobby,

Wat een mooie verhalen weer. Jullie maken ook eg wel super mooie dingen mee. Ook mooie foto's! Leuk dat jullie zoveel nieuwe mensen leren kennen. Veel plezierig rn we missen jullie. X patty

• 18 Maart 2013 - 17:57

Rita :

Lieve mensen .

Wat een prachtige foto,s en in het echt natuurlijk nog veel mooier ,leuk dat jullie zo.n leuke groep hadden en jeanine blijf wel recht op staan doe voorzichtig nog heel veel plezier .
    liefs Hans en rita .

• 18 Maart 2013 - 20:47

Jacky:

Hai hai

Ik zie dat jullie een dagje na me saaie zaterdagochtend ontbijt wel schreven ......:))
    Het is best een mooi land he Vietnam als ik de foto's zie echt prachtige kiekies bij....

Die grot is echt gaaf...Jammer dat er zo weinig was te doen dan maar ja je kreeg wel gratis entree in het
    spookhotel brrrr krijg nu al kippevel waren er ook klapperende deuren brrr

Ik dacht wel dat de mensen daar klein waren het is echt vreemd he ....maar ze houden wel van kleur wat ik zie.....

Het lijkt me wel leuk hoor dat jullie zoveel mensen ontmoeten uit allerlei landen en dan ervaringen uitwisselen ....en die mensen uit nieuw zeeland die er zolang wonen zal wel leuk geweest zijn voor hun om jullie te leren kennen ..........Maar lopen jullie echt zoveel stoer hoor......Ben je al een keer omgevallen met je backpack
    Jeanine??

Jullie hebben al veel voertuigen gebruikt he in die korte tijd Boot vliegtuig trein bus scooter tuk tuk en de benewagen ......

Ik ben blij dat jullie nu naar het strand gaan beetje plaats rust maken en genieten van jullie rust ....Echt ik wist niet dat vietnam zo mooi was hoor die foto's met die rotsen en de zee echt mooi....

Maaarrrrrrrrrrrrrrr die kale vogels met wijde beentjes vind ik er niet echt lekker uit zien beetje triest :))

Geniet lekker van jullie rust en laad je weer op voor het vervolg he..

LIefs en xx Jacky